Om Förskolan!

Inne miljön

Vi gör förändringar i innemiljön beroende på vilket tema vi arbetar med samt hur barngruppen ser ut.

Ute miljön

Vi främjar eget skapande med olika material där fantasin spelar en stor roll.

Vildmarksnästet

Vi har byggt ett vildmarksnäste bredvid förskolan som också allmänheten har tillgång till när förskolan är stängd. Här lagar vi ibland mat, likväl som att läsa böcker, ha samling och för att få ett miljöombyte.

På Asige förskola satsar vi på en hög pedagogisk kompetens med god personaltäthet för att kunna tillgodose våra barns olika behov.
Vi har plats för 22 inskrivna barn i åldrarna 1-6 år. Vi har tre åldersindelade grupper, Humlorna (1-2 år), Fjärilarna (3-4år) och Blommorna (5-6år)

Vad innebär föräldrakooperativ?
Föräldrakooperativet drivs av en styrelse som består av föräldrar på förskolan som är huvudmän.  Den pedagogiska verksamheten styrs utav pedagogerna.

Vad krävs det för mig som förälder om jag vill sätta mitt barn på ett föräldrakooperativ?
- Stort engagemang
- Helgstäd ( 1-2 gånger / termin)
- Alla föräldrar har en uppgift på förskolan även om man inte sitter med i styrelsen, exempelvis utegrupp, it-ansvarig och städansvarig.
- Styrelseuppdrag någon gång under sitt barns tid på förskolan.
Höststäd, Vårstäd och Fixardag. Då är alla föräldrar med och hjälps åt.

Kocken har ordet!

Maten ligger mig varmt om hjärtat och jag värnar om vad vi stoppar i oss själva och våra barn. I mitt arbete som kock vill jag hjälpa till att bidra till att påverka barnen att välja bra och hälsosam mat. Mat lagad från grunden utan onödiga tillsatser. Variation av mat och grönsaker upplagda på ett vackert sätt lockar fram nyfikenheten till att testa nya smaker!

Styrelsen!

Ordförande Charlotta Ljungek
Städansvarig Klara Svedlund
I ett föräldrakooperativ måste alla föräldrar vara medlemmar. På årsmötet väljer dessa en styrelse som är huvudmän för förskolan. Styrelsen sammanträder ca en gång i månaden med rektor.
Årets styrelse består av följande personer:
Ordförande: Charlotta Ljungek
Viceordförande: Hugo Bergström
Kassör: Pontus Blockgren
Ledamot: Lovisa Valdemansson
Ledamot: Lisa Persson

Har ni några frågor till styrelsen så maila gärna oss på:
styrelsen@asigeforskola.se